Participem en l’acte de commemoració del 20è aniversari de la Llei Aillagon

11/12/2023

Foto: La ministra de Cultura de França, Rima Abdul Malak, i la directora de la Fundació Catalunya Cultura, Maite Esteve, durant l’acte.

La directora de la Fundació Catalunya Cultura, Maite Esteve, ha assistit aquest dilluns, 11 de desembre, a l’acte de celebració del 20è aniversari de l’aprovació de la Llei Aillagon, la normativa francesa relativa al mecenatge que ha esdevingut un referent europeu i que va ser batejada amb el nom del ministre que la va impulsar, Jean-Jacques Aillagon. La trobada s’ha celebrat al Museu Guimet de París i ha comptat amb la presència de la ministra de Cultura, Rima Abdul Malak, qui ha subratllat que hi ha molta feina a fer en l’àmbit de mecenatge, especialment en el camp de la cultura, i que encara hi ha un enorme desconeixement del que el mecenatge pot oferir a les empreses.

La Fundació ha estat convidada pel Ministeri de Cultura francès a participar en aquesta jornada que ha permès fer un balanç de les dues dècades de la Llei Aillagon i traçar les perspectives de futur del mecenatge. L’acte ha reunit professionals del mecenatge i agents culturals que han intercanviat experiències i reflexions sobre la relació entre el sector privat i l’esfera cultural.

Maite Esteve ha destacat de la intervenció de la titular de Cultura: “El coneixement en profunditat i la convicció amb què defensa i celebra els 20 anys de la Llei de Mecenatge i anima a seguir treballant en l’impuls a la filantropia realment sorprèn, però fa comprendre el suport i l’estima al mecenatge del país veí”.

La Llei 2003-709 de l’1 d’agost del 2003 és una fita transcendental en el foment sense precedents a França del mecenatge empresarial i individual, i de la creació de fundacions en tots els àmbits d’interès general. Un factor clau de l’èxit del desenvolupament del mecenatge i la filantropia al territori francès va ser la creació de la Mission du Mécénat, la institució que garanteix la promoció i la difusió  de la informació sobre els incentius fiscals per al mecenatge i que assessora institucions públiques, promotors, empreses i particulars.

Des de la Fundació reivindiquem que tant a Espanya com a Catalunya s’assoleixi un nou marc normatiu actualitzat que afavoreixi les iniciatives de mecenatge, i continuem treballant per divulgar i fomentar el mecenatge i la filantropia entre la ciutadania. Per a la Fundació, la Llei Aillagon és el model europeu en què ens hem basat per elaborar una proposta legislativa de mecenatge catalana i espanyola que incentivi el compromís empresarial i particular amb la cultura.

Convé destacar que el setembre del 2021, el president executiu de la Fundació, Eloi Planes, va participar, convidat pel Ministeri de Cultura francès, i com  a únic representant d’una entitat de l’Estat, en el col·loqui Mécénat culturel: bilan d’un temps de crise(s) et perspectives al Théâtre National de l’Opéra Comique de París.