La Fundació reivindica el valor de la cultura, el compromís de l’empresa i una nova Llei de Mecenatge al col·loqui organitzat pel Ministeri de Cultura francès

01/10/2021

La Fundació Catalunya Cultura ha estat convidada pel Ministeri de Cultura francès a participar en el col·loqui Mécénat culturel : bilan d’un temps de crise(s) et perspectives, dijous 30 de setembre, al Théâtre National de l’Opéra Comique de París, amb la presència de la Exm. Ministra de Cultura, la Sra Roselyne Bachelot-Narquin.

El Sr. Eloi Planes, President Executiu de la Fundació, i la Sra. Maite Esteve, directora de la Fundació, han estat convidats a aquesta trobada com a impulsors del món de l’empresa a la cultura, amb el Programa IMPULSA CULTURA, el Segell d’Empresa Compromesa amb la Cultura, i per l’impuls de la millora de la Llei de Mecenatge.

La Fundació Catalunya Cultura, com a únic representant de l’estat Español, va participar en l’obertura internacional al costat de la professora de Ciències Polítiques Sra. Judith Symmonds, i amb el Sr. Robert Fohr (responsable de ‘mission du mécénat’ del Ministeri de Cultura, secretari general) de moderador.

En la seva intervenció, el Sr. Eloi Planes va recordar que “les pèrdues dels ingressos de les indústries culturals i creatives el 2020 van oscil·lar entorn el 20% i 40% en diferents països i van provocar més de 10M de pèrdua d’ocupació en tot el món. L’excepció està en el sector dels vídeojocs, els mitjans interactius i les indústries audiovisuals com les plataformes”.

El Sr. Planes va constatar que les empreses que ja donaven suport a la cultura i han pogut, perquè la seva activitat no s’ha aturat, han continuat donant-lo i gairebé podem dir que ha servit per ratificar-se en el seu convenciment de que calia, més que mai, donar suport a un àmbit amb un impacte social i econòmic importantíssim però que la COVID deixava molt tocat. “Mentre els sanitaris ens cuidaven la salut la cultura va sortir amb força a cuidar l’ànima de les persones, per combatre la solitud, la pena, la tristesa, la indefensió i ignorància en la que ens va sumir una situació de confinament mundial com a la que vam estar sotmesos”.

NOVA LLEI DE MECENATGE

El  Sr. Eloi va explicar que “una de les línies de treball de la Fundació és promoure i fomentar un nou marc legal i fiscal de mecenatge tant a Catalunya com a l’Estat espanyol que afavoreixi el compromís ciutadà i empresarial amb la cultura a través de la filantropia i el mecenatge“. La Fundació considera fonamental i imprescindible que els governs, tant estatal com autonòmic, destinin un pressupost públic a la cultura i als sectors social, mediambiental i de la recerca. I en la seva voluntat de sumar totes aquelles veus interessades en l’impuls al mecenatge, lidera la Plataforma pel Mecenatge, una plataforma que reuneix el consens i la implicació dels sectors cultural, social, d’investigació i recerca en el desenvolupament d’una llei d’incentius fiscals per a la participació de la societat civil en les activitats d’interès general. En formen part actualment 160 entitats que comparteixen una mateixa visió i estratègia pel que fa a la promoció del mecenatge.

La proposta de millora de la Llei es basa en el model de França que històricament ha tingut un Estat omnipresent en l’àmbit de la cultura però que des de l’impuls al mecenatge cultural de Jean Jacques Aillagon durant el seu mandat com a Ministre de Cultura i Comunicació, va permetre que la iniciativa privada donés un impuls al mecenatge que ha esdevingut un model de referència a seguir tant per a Espanya com per a Catalunya, lluny del model de filantropia anglosaxona d’USA i UK amb les que no ens hi podem identificar tant.

La Fundació, en representació de totes les entitats i empreses que formen la Plataforma pel Mecenatge, juntament amb altres entitats de tot l’estat espanyol està consensuant unes esmenes a la Llei a discutir en el Congreso de los Diputados per a aconseguir d’una vegada per totes una llei que s’adeqüi a la realitat socioeconòmica i la manera de fer del S. XXI.