Reclamem que la reforma de la Llei de Mecenatge s’aprovi ja per reial decret llei

13/06/2023

Les entitats no lucratives exigim al govern de l’Estat que tramiti la reforma de la Llei del Mecenatge mitjançant un reial decret llei. Aquesta reforma, aprovada a la Comissió d’Hisenda i Funció Pública del Congrés dels Diputats el passat 26 d’abril, es trobava en tràmit de ratificació al Senat, previst per al dimecres 31 de maig, dos dies abans de l’anunci de l’avançament de les eleccions generals. Ara, amb la dissolució de les Cambres, l’única opció d’aprovació d’aquesta modificació legislativa és mitjançant un reial decret llei, una petició que exigim les entitats sense ànim de lucre, a causa del caràcter econòmic d’aquesta norma. Convé destacar que les entitats comptàvem amb ella per formular els nostres pressupostos del 2024.

La directora de la Fundació Catalunya Cultura, Maite Esteve, destaca: “Reclamem que la reforma s’aprovi per reial decret llei, ja que els beneficiaris són entitats que treballen en entorns de màxima necessitat i que sustenten l’Estat del benestar. Amb la modificació legislativa es feia un gran pas endavant que venia d’un consens polític total, però no defallirem perquè la societat espanyola es mereix una llei de mecenatge digna”.

Aquesta és una reforma llargament esperada que aconseguia avanços no sols quantitatius (deduccions) sinó qualitatius. S’incorporaven al nostre ordenament noves figures del mecenatge que ja existeixen en altres països, com el mecenatge de recompensa, molt rellevant per al sector cultural, el mecenatge de competències, que reconeix els professionals i empreses que dediquen el seu temps, així com una millora substancial del micromecenatge, tan important per a tantes ONG i per a projectes finançats per múltiples col·lectius de ciutadans, que més genuïnament contribueixen a crear societat civil.

Atès que es tracta d’una llei de clar caràcter econòmic i pressupostari, bàsica per al finançament de diversos sectors en situació crítica que impacten en un importantíssim % del PIB espanyol i, ja que l’atenció als fins d’interès generals no s’atura, considerem que existeixen raons tècniques perquè aquesta modificació s’incorpori a algun dels decrets llei que es tramitaran per continuar amb l’acció de govern.

D’altra banda, aquesta reforma normativa és un pas rellevant en el reconeixement de la tasca imprescindible que les entitats no lucratives (ENL) realitzen a Espanya per complir els fins d’interès general. Quan parlem de filantropia i mecenatge parlem de recerca de malalties, d’inversió en educació i en cultura, de projectes mediambientals, d’inclusió de persones amb discapacitat i de moltes altres activitats que milloren la vida de la ciutadania.