Reivindiquem la capacitat de la cultura per a promoure els Drets Humans, al World Peace Forum de Barcelona

28/11/2023

La Fundació Catalunya Cultura ha estat una de les entitats convidades a participar en la XV edició del congrés internacional World Peace Forum -celebrat enguany a Barcelona els dies 23, 24 i 25 de novembre- com a organitzadora de la taula rodona “Cultura pels Drets Humans: un autèntic repte”, amb l’objectiu de destacar la capacitat de la cultura per promoure i reivindicar drets universals.

La seu de Foment de Treball ha acollit la jornada, celebrada aquest passat divendres 24 de novembre, on la Fundació ha donat veu a tres projectes de la Comunitat IMPULSA que destaquen pel seu compromís social. Els participants de la sessió han estat Teresa Turiera-Puigbò Bergadà, directora i cofundadora de Cultura i Conflicte, Núria Prieto, fotògrafa documental i directora de Passenger Tales, i Fàtima Ahmed i Mercè Amor, cofundadores de l’Associació Intercultural Diàlegs de Dona a Barcelona. El periodista i gestor cultural, Fèlix Riera, n’ha estat el moderador, i la directora de la nostra Fundació, Maite Esteve, ha estat l’encarregada de tancar la jornada.

La taula rodona ha recollit les intervencions de Teresa Turiera-Puigbò, qui ha presentat el projecte “Encara hi ha algú al bosc” de Col·lectiu Cultura i Conflicte i ha destacat la necessitat de treballar amb diferents formats -expositius, documentals, escènics- com “a maneres d’arribar a altres tipus de públics i sacsejar el màxim de contextos socials”. Núria Prieto ha exposat el valor social i polític de la fotografia participativa amb col·lectius en risc d’exclusió, en el marc del projecte Passenger Tales, que esdevé “un espai de sensibilització cap a històries de vida des de l’empoderament”. Igualment, Fàtima Ahmed i Mercè Amor, de Diàlegs de Dona, han explicat el programa “Que la maternitat no t’aturi”, adreçat a mares immigrants amb “la voluntat d’acollir-les i acompanyar-les en els seus processos vitals, partint de les seves necessitats reals”. Ahmed també ha reivindicat la importància d’iniciatives com el Programa IMPULSA CULTURA de la Fundació Catalunya Cultura per tal d’assegurar la consolidació de projectes culturals com el seu.

La directora de la Fundació Catalunya Cultura, Maite Esteve, ha conclòs la taula rodona reivindicant l’impacte social i econòmic de la cultura, apel·lant a la missió de la Fundació de crear ponts entre el món cultural i empresarial sota “el convenciment que un país i la seva gent seran millors si la seva cultura és sòlida i forta”. Per aquest motiu, Esteve ha recordat la necessitat de crear “polítiques públiques que defensin que el mecenatge forma part de l’estat del benestar, fruit d’un sentiment de corresponsabilitat ciutadana”.

El World Peace Forum és un fòrum internacional que se celebra des de 2006 i que enguany ha tingut lloc a Barcelona els dies 23, 24 i 25 de novembre de 2023, acollit en el Reial Cercle Artístic de Barcelona i en diferents espais de la ciutat. El congrés és un punt de trobada que compta amb diferents personalitats del món de la investigació, acadèmics, artistes i polítics, on intercanvien opinions i visions sobre les bones pràctiques per la pau al món. Setanta-cinc anys després de la declaració dels drets humans, des del fòrum, recuperen la pregunta que es varen fer en el seu moment: “QUOVADIS,WORLD?”. Aquest ha estat el lema central del 2023 i que han debatut diferents entitats, fundacions i associacions per compartir visions sobre l’evolució dels drets humans del futur i cap a on es dirigeixen.