Tornar a actualitat Activitats

La innovació com a eina transformadora de la cultura

04/11/2021

Aquest matí s’ha celebrat al CosmoCaixa la taula rodona “La cultura després de la pandèmia”, moderada per la directora de la Fundació, Maite Esteve, en el marc de la Diada GrausTIC: “Les TIC: eix de la transformació econòmica i social”. A la trobada han participat David Xirau, responsable de Mediapro Exhibitions; Blanca Gallo, CEO de Gaudiu Música i Project Manager de la Sant Andreu Jazz Band; Miquel Rutllan, Director General del Grupo Lavinia i President del Clúster Audiovisual de Catalunya, i Marisol López, Directora General d’Innovació i Cultura Digital del Departament de Cultura de la Generalitat.

El sector de la cultura s’està adaptant a la transformació digital a una gran velocitat amb una àmplia oferta de plataformes i aplicacions que ofereixen multitud de continguts audiovisuals. Com serà la cultura després de la pandèmia? Quins canvis s’han d’implementar per mantenir l’oferta i poder assistir a esdeveniments culturals?

LA IMPORTÀNCIA DE LES TIC

Aquesta tardor a Catalunya se celebraran un gran nombre d’activitats per a gaudir de la cultura en clau digital. Cada cop més, les fires, xerrades, projeccions o concerts posen de manifest la innovació com a eina transformadora en un món, el cultural, que ha viscut, en part, allunyat de la tecnologia. Durant la pandèmia, les xifres d’ocupació van caure, però l’activitat cultural va créixer. Molt destacable ha estat el cas dels videojocs o de les plataformes digitals. Tots som conscients de la importància de les TIC pel desenvolupament de la cultura i Catalunya és reconeguda pel seu pol d’atracció cultural i innovador.

Marisol López ha explicat que les empreses de fora venen a Barcelona perquè hi ha un ecosistema que treballa molt conjuntament per la innovació. “Hem de fer plans a curt termini i ser molt ràpids per adaptar-nos a les TIC”, ha afegit.

Miquel Rutllant ha recordat que “cada cop és més difícil definir què és l’audiovisual. És un sector més ric i complex del que pensa la gent. La tecnologia cada cop hi té un paper més important. L’audiovisual ho impregna tot”. Mentre que David Xirau ha indicat que “som en una època de dobles tensions: virtualització ‘versus’ viure experiències reals”.

Per la seva banda, Maite Esteve ha apuntat que “a la Comunitat IMPULSA CULTURA de la Fundació tenim 174 projectes culturals de gent que no té temps ni recursos per anar més enllà del dia a dia. No tenen ni el temps ni els recursos per arribar a les noves tecnologies. Si tens un fet cultural més clàssic o allunyat del món de les TIC, cada vegada la separació és més gran”.