Tornar a actualitat Notícies

Entrevista a Jesús Hernán, director de Legiland, projecte guanyador del Premi IMPULSA CULTURA 2023

10/11/2023

Jesús Herán, director de Legiland, projecte guanyador del Premi IMPULSA CULTURA 2023: “Fa pocs dies que vam guanyar el premi i ja ens han passat moltes coses”.

 

Fomentar el plaer per la lectura i la comprensió lectora entre els més joves és el principal objectiu de la plataforma digital Legiland, el projecte guanyador del Premi IMPULSA CULTURA 2023 que concedim des de la Fundació Catalunya Cultura i que està dotat amb 10.000 euros. El fundador i director de la iniciativa premiada ens explica que el projecte va néixer el 2013 fruit d’una conversa sobre educació i lectura amb qui llavors era el seu soci, però que no va ser fins al 2017 quan s’hi va dedicar al 100%. Hernán defineix el llibre en paper com un objecte “màgic” i el defensa com la millor opció per facilitar una lectura “més pausada i concentrada”. En el moment de recollir el guardó el 17 d’octubre passat al Teatre Romea, va definir amb aquestes paraules l’esperit del projecte que dirigeix, la seva “passió”: “Som lectors per convicció i fem lectors per vocació”.

 

-Com valores la participació de Legiland en el Programa IMPULSA CULTURA?

Molt positivament. Ha sigut una experiència interessant, estimulant i que hem gaudit molt. L’equip de la Fundació és increïble, superprofessional i proper. Ens ha ajudat molt, només tenim paraules d’agraïment.

-En quins aspectes us ha ajudat més el pas pel Programa?

 Ens ha ajudat a posar en ordre el projecte gràcies a formacions teòriques i pràctiques en diferents àrees com negoci, màrqueting, finançament o impacte social. Ha sigut fonamental per redefinir el nostre discurs i comunicar de manera més clara i directe la proposta de valor.

També ha sigut interessant i útil treballar amb altres projectes i emprenedors culturals amb qui compartir experiències. Ja no ens sentim tan sols.

-Quina repercussió ha tingut per a Legiland guanyar el Premi IMPULSA CULTURA 2023?  

Ha tingut molta repercussió mediàtica, hem rebut més peticions directes d’escoles interessades a conèixer Legiland i hem aconseguit algunes reunions amb empreses i persones que poden convertir-se en socis estratègics per impulsar Legiland. Fa pocs dies que vam guanyar el premi i ja ens han passat moltes coses. 

-Per a qui no us coneix, com li explicaries en què consisteix Legiland?

Legiland és un programa de foment lector dirigit a escoles de primària i secundària. Oferim una selecció de 1.500 lectures en català, castellà i anglès i una plataforma digital gamificada que fa compatible l’avaluació de la comprensió lectora amb el plaer de llegir.

-Explica’ns breument quins van ser els orígens del projecte.

El projecte neix el 2013 després d’una conversa sobre educació i lectura amb un dels meus socis. En aquell moment tenia una empresa de màrqueting i tecnologia i vam decidir invertir a fer un pilot i provar amb els nostres recursos. Ens ho vam prendre com un experiment. Vam estar més de tres anys desenvolupant el producte i els continguts i fent proves sense gens de pressa. Un dia, però, em vaig adonar que l’única manera que el projecte agafés velocitat era dedicant-m’hi al 100%. Vaig deixar la meva empresa el 2017 i des de llavor només faig això, que és la meva passió. 

 

“Un dels nostres objectius sempre ha estat fer de Legiland un projecte sostenible econòmicament. És molt dur, però ho estem aconseguint”.

 

 

-Vau rebre finançament extern per posar en marxa la iniciativa?

 El finançament dels primers anys va sortir de les nostres butxaques. Quan vam professionalitzar el projecte, es van incorporar alguns petits socis que van posar-hi diners. També vam demanar crèdit als bancs i vam rebre el suport de l’ICF i d’ENISA. Afortunadament, la major part del finançament del projecte ha sortit i surt dels nostres clients. Un dels nostres objectius sempre ha estat fer de Legiland un projecte sostenible econòmicament. És molt dur, però ho estem aconseguint.

 -Quantes persones formen part de l’equip i quins perfils tenen?

 Som 5 persones. Excepte un perfil tècnic, la resta tenim formació humanística. També comptem amb col·laboradors externs especialitzats en literatura infantil i juvenil, filologia, pedagogia i comunicació. Som un equip petit, però supereficient.

 

“El programa Legiland ajuda a motivar l’alumnat i fer de la lectura una experiència atractiva, social i personalitzada”

 

-Quins beneficis tenen les escoles que apliquen el vostre mètode?

El programa Legiland ajuda a motivar l’alumnat i fer de la lectura una experiència atractiva, social i personalitzada. Ajuda també a millorar la comprensió lectora i promou una lectura més diversa, més rica. Dona al professorat dades, continguts i una eina molt potent per a fer un seguiment individualitzat, atenent la diversitat de gustos i nivells lectors. Els equips directius tenen indicadors fiables sobre l’evolució del Pla Lector. Finalment, Legiland potencia la biblioteca escolar i construeix ponts entre l’escola i la biblioteca pública.

-Com aconseguiu que els alumnes gaudeixin de la lectura? Qui factor diferencial té Legiland respecte d’altres projectes similars?

Legiland és únic perquè promou la lectura en paper a través de la potència d’una eina digital gamificada. El catàleg de Legiland consta de més de 1.500 propostes de tota mena: llibres de ficció, còmic, manga, novel·la gràfica, llibres de coneixement, clàssics, articles de revistes, llibres de Lectura Fàcil, relats… Són lectures de més de 150 segells editorials diferents. La mecànica de joc i la personalització de l’experiència ajuda al descobriment de les lectures, a millorar la comprensió lectora i a compartir la lectura amb els companys. Finalment, les activitats digitals permeten que el professorat faci un seguiment exhaustiu i individualitzat d’una manera fàcil, encara que cada un dels seus alumnes llegeixi una lectura diferent.

 

“La lectura s’ha de treballar de manera personalitzada, lúdica, potenciant el seu caràcter social i relacionant-la amb els interessos i inquietuds dels infants i adolescents”

 

 

– Per a tu, quines són les claus per despertar la curiositat i consolidar l’hàbit per la lectura entre els infants i els adolescents?

Considerant l’àmbit de l’escola, hi ha certs ingredients que no haurien de faltar: una comunitat educativa compromesa, una biblioteca escolar amb recursos (llibres i personal qualificat) i una cultura lectora forta. A partir d’aquí, la lectura s’ha de treballar de manera personalitzada, lúdica, potenciant el seu caràcter social i relacionant-la amb els interessos i inquietuds dels infants i adolescents. Els plans lectors haurien de marcar-se com a propòsit fer de la lectura una experiència positiva i desitjable. Si això s’aconsegueix, la resta és molt més senzill.

-Creus que l’ús de les pantalles a les escoles va en detriment de la lectura de llibres?

S’ha de ser crític a l’hora d’incorporar tecnologia i dispositius digitals a les aules. Si aquests no aporten valor afegit a l’hora d’assolir els objectius educatius, millor que no hi siguin.

En el cas específic de la lectura, el llibre en paper continua sent la millor opció per gaudir i aprofitar la lectura autònoma, sobretot quan es tracta d’un lector que encara no té la competència lectora plenament desenvolupada. El llibre en paper facilita una lectura més pausada i concentrada. A més, és un objecte “màgic” que es pot compartir i dona vida a la biblioteca, un espai fonamental per al desenvolupament de l’alumne i de l’escola. 

-Quins projectes de futur a curt termini es planteja Legiland?  

Aquest curs llançarem un gestor de la biblioteca integrat amb la plataforma perquè l’escola pugui gestionar el fons de Legiland de manera molt fàcil i els alumnes puguin demanar llibres en préstec.

També tenim un projecte amb Eurecat (Centre Tecnològic de Catalunya) per tal d’incorporar la intel·ligència artificial al producte.

Durant el curs 24-25 volem arribar a moltes més escoles. Per això, estem concretant alguns acords amb governs de diferents comunitats autònomes.