Entrevista a Borja Nicolau, conductor de La Nit de l’Empresa i la Cultura (NEC)

06/10/2023

Borja Nicolau:Volem que sigui una nit de descobriments, oportunitats i somriures”

Presenta actes, xerrades, fa monòlegs, condueix podcasts, forma equips en comunicació i sobretot gaudeix de tot el que fa. Borja Nicolau, un entusiasta i comunicador nat, serà el conductor de La Nit de l’Empresa i la Cultura, l’acte que celebrarem el 17 d’octubre al Teatre Romea. En aquest esdeveniment lliurarem el Premi IMPULSA CULTURA i el Premi EMPRESA CULTURA d’enguany. L’empresa i la cultura es donaran la mà en aquesta gala on l’entreteniment i la diversió estaran garantits.

Des de l’any passat col·labores amb la Fundació formant els 10 projectes finalistes del Programa IMPULSA CULTURA per preparar les seves exposicions públiques davant el públic i el jurat que els avaluarà per escollir els premiats. Aquest any, a més, seràs el conductor de La Nit de l’Empresa i la Cultura (NEC).

– Què suposa per a tu ser el mestre de cerimònies de la NEC?

Em fa especial il·lusió perquè vaig treballar al món de l’empresa i ara, des que vaig emprendre com a comunicador i formador, treballo al de la cultura – monòlegs d’humor a teatres – i també molt per a l’empresa – presentador d’esdeveniment i formador en comunicació- . Per tant, és genial presentar una nit que pretén treure coses bones de la unió dels dos mons.

– Com t’estàs preparant la presentació de l’acte? Com afrontes aquest repte?

Estic convençut que els finalistes cobriran les primeres dues amb els seus projectes, i per part meva l’objectiu és contribuir a una gala dinàmica, entretinguda i divertida.

Respecte a com l’estem preparant, amb aire condicionat!!!!

Bromes a part, d’una banda, estic treballant amb les finalistes en les seves presentacions. Hem fet una primera sessió grupal on he compartit estratègies de comunicació amb ells. Hem estat preparant una primera versió del seu “pitch”, i hem tingut sessions individuals durant el mes de setembre per polir-lo i treballar la posada en escena.

– Coneixes de prop els finalistes d’aquest any perquè els has ajudat en la preparació dels seus elevator pitch, què destacaries d’ells en global?

Destacaria, d’una banda, la varietat de projectes en tots els aspectes: hi ha gèneres diferents – música, teatre, cinema – i formats variats – festivals, programes de formació, plataformes digitals…-.

D’altra banda, destacar com els projectes finalistes clarament aborden els reptes de la societat que ens trobem.

– Quins cinc consells clau els dones perquè sàpiguen comunicar amb el públic d’una manera efectiva?

Cinc? Som-hi, us en faig “cinc cèntims” 😉

• El primer de tot, sempre insisteixo molt que han de treballar a trobar l’essència del seu projecte en l’àmbit de la comunicació. És a dir, aquella frase o dues frases claus que els permetrà explicar qui són.
  • Bons inicis: els primers segons d’una presentació són claus, i per tant s’han de treballar inicis que captin l’atenció i s’han de portar ben preparats!
  • No és el mateix explicar que demostrar. Intentem que totes les presentacions tinguin un moment on ensenyen o demostren allò que els fa diferents i únics.
  • Humor i creativitat. Son “super poders” per enganxar l’audiència. Treballem amb els finalistes perquè les seves presentacions tinguin elements d’un o l’altre.
  • Assajar. Imprescindible.

– Què significa per a tu la cultura?

“Per a mi la cultura és una LUPA i UNA BOMBONA D’OXIGEN”.

La cultura és un reflex de la societat on vivim, i m’agrada parlar d’aquests dos elements perquè:

Una lupa perquè la cultura es fixa detalladament en la societat per a crear. Per exemple, com a monologuista jo sempre vaig apuntant observacions del dia a dia, que poden ser la base dels meus monòlegs. Aquesta capacitat d’observar la societat a fons és un element clau del món de la cultura, perquè dona un retrat de com som, què ens preocupa, quins reptes tenim, etc.

Una bombona d’oxigen perquè els esdeveniments de cultura suposen una sortida i desconnexió del dia a dia per gaudir i créixer. I ens van molt, molt bé, tant com respirar.

– Si haguessis de fer un monòleg sobre la situació actual de la cultura a Catalunya, quins conceptes no podrien faltar en el teu guió?

Ho descobrim el 17 d’octubre!!

– En quins projectes estàs treballant actualment?

Aquest octubre he estrenat la segona temporada del meu show “Adict@s al móvil”, un monòleg d’humor en què també vull transmetre una preocupació personal respecte a l’ús desmesurat del mòbil.

Després d’una primera temporada molt bona, ara passo d’una sala de 75 persones a una de 300 i hi vaig de la mà de MPC Management, la productora d’humor més gran d’Espanya, així que és un repte genial del qual tinc moltes ganes.

També estic preparant alguns esdeveniments en els quals faig de presentador (com La Nit de l’Empresa i la Cultura!), fent una formació en comunicació a un parell d’equips de Product Managers d’una empresa, i presentant quinzenalment el Podcast “Educa Tu Dinero”. Estic entretingut!!