Debatem sobre empreses i cultura a la 4a edició del “Meet in Jazz” de Rius Consultors

01/07/2022

Les “Empreses amb Cultura” va ser el tema central d’una nova edició del fòrum “Meet in jazz” que impulsa Rius Consultors i que ahir va tenir lloc a la Nova Jazz Cava de Terrassa. Des de la Fundació Catalunya Cultura hem col·laborat en l’organització d’aquest punt de trobada entre el sector empresarial i cultural al qual van assistir un centenar de persones.

En el debat, que va moderar  la periodista Mònica Terribas, vam poder escoltar les reflexions i les experiències d’Eloi Planes, president executiu de Fluidra, i  també president executiu de la Fundació Catalunya Cultura; de David Garrofé, empresari-assessor i membre del Grup de Treball de la Llei de Mecenatge;  i d’Angie Rosales, fundadora de Pallapupas, un projecte que forma part de la Comunitat IMPULSA. Tots tres van mostrar el seu convenciment sobre el rol de la cultura com element de progrés i transformació social, motor econòmic i font d’innovació, que enriqueix intel·lectualment i socialment el país.

Algunes reflexions clau de la trobada:

Eloi Planes:

“L’empresa no és només el seu compte de resultats sinó que ha de tenir una mirada molt més holística i ens ho recorda tothom, els accionistes, els clients, els treballadors… fan que ens preguntem quins valors té la nostra empresa?, o quin compromís té amb el territori? La cultura té un retorn cap a l’empresa que és molt necessari”.

“Una de les iniciatives que tenim a la Fundació és el Segell d’Empresa Compromesa amb la Cultura, que intenta donar visibilitat i valorar tant en l’àmbit intern com extern les empreses que donen suport a la cultura”.

“El nostre gran repte està a veure com mobilitzem cada cop més empreses que tinguin aquesta mirada cap a la cultura”.

David Garrofé:

“El Ministeri d’Hisenda no veu que invertir en cultura és més riquesa, que significa més turisme, més indústries culturals… seria una economia espectacular, a part del creixement humà que suposaria, això Hisenda no ho veu”.

“Fa falta iniciativa política pública. M’agradaria veure els poders públics animant la societat, dient que invertir en cultura, fer donacions, és rendible”.

“Tenim una llei de mecenatge que no s’ha mogut des del 2022, una llei que és inviable”.

Angie Rosales:

“La cultura és indivisible de la resta de la vida. La cultura és absolutament tot. Tots fem cultura des que ens llevem fins que anem a dormir”.

“Encara hi ha molts empresaris amb una mentalitat massa economicista”.

“La millor manera de canviar el sistema és fer pressió i fer pressió amb tots, una entitat sola, i ho dic per experiència a Pallapupas, no ho aconsegueix…la manera és agrupar-se”.

Mònica Terribas:

“Si els empresaris sortíssiu al carrer, tindríeu una força! T’imagines quina imatge més revolucionària seria veure empreses demanant al carrer, reivindicant, poder invertir una part dels seus ingressos en cultura i benestar a través del Tercer Sector?”.

“Sempre he pensat: no dissociem la responsabilitat social de la feina productiva perquè al final és la mateixa cosa, és cultura d’empresa”.

“Estaria bé que tinguéssiu més visibilitat, que la gent us conegui i vegi que formeu part de la nostra societat. Sempre he trobat que això és molt potent. Això trencaria moltes barreres”.

Empresa i Cultura

La col·laboració entre el sector empresarial i cultural és bàsica per incentivar la cultura, el talent i la creativitat. N’estem segurs, i per això, des de la Fundació Catalunya Cultura compartim coneixements, sensibilitzem i reivindiquem el valor de la cultura com a pilar de l’estat del benestar i treballem per consolidar el seu suport social i econòmic de tot el territori.

Trobades com les d’ahir ens permeten posar en valor les empreses i entitats que aposten i utilitzen la cultura com a eina transformadora. Sens dubte són debats que interrelacionen, inspiren i sensibilitzen per promoure les aliances entre dos àmbits que connectats tenen un impacte directe i vital en la millora de la societat civil.