Representants del sector empresarial i cultural tarragoní reflexionen sobre el rol de la cultura com a dinamitzador econòmic

09/10/2019

La Fundació Catalunya Cultura, la institució que vetlla per consolidar aliances entre el sector empresarial i cultural, ha organitzat un acte al Teatret del Serrallo, ubicat al Port de Tarragona, amb el propòsit de crear un espai de trobada entre diferents agents de l’ecosistema empresarial, cultural i polític per debatre la funció de la cultura com a dinamitzador econòmic d’un territori.

Per la directora de la Fundació Catalunya Cultura, Maite Esteve ha estat molt important poder celebrar aquesta trobada, “estem molt contents d’haver aconseguit aglutinar tots els agents del territori, les empreses, la societat civil, turisme i representants del món de la cultura per posar sobre la taula el valor de la cultura com a motor econòmic i poder anar en la mateixa direcció, amb objectius compartits. Escoltar totes les veus i voluntats per aconseguir un acord comú cap a un fi clar d’aposta per a una societat culturalment forta.”

Maite Esteve, ha estat l’encarregada d’iniciar l’acte que ha tingut com a convidats l’alcalde i regidor de cultura de l’Ajuntament de Tarragona, Pau Ricomà, que ha manifestat l’objectiu de l’Ajuntament de fer afluir la cultura de cada un dels barris de la ciutat, intensificant alhora, els festivals de la ciutat per projectar la marca de Tarragona. La directora del Port de Tarragona, Montse Adan ha destacat que “és un plaer ser la seu d’aquesta jornada, el Port de Tarragona sempre ha tingut una sensibilitat especial pels temes culturals i per la ciutadania i tenim el deure d’implicar-nos i projectar la nostra imatge cercant el reconeixement públic de la nostra activitat”. La introducció de l’acte l’ha tancat el patró i membre del consell executiu de la Fundació Catalunya Cultura, Xavier Gramona, que a propòsit de les paraules de l’Alcalde Pau Ricomà, ha afegit que “des de la Fundació podem ajudar a consolidar el potencial cultural de Tarragona i els seus voltants multiplicant els afectes col·laboratius que utilitzem des de la Fundació Catalunya Cultura”.

L’acte ha continuat amb una taula rodona, moderada per Mònica Pagès, responsable d’actes de la Fundació, per debatre precisament quin paper “juga” la cultura com a dinamitzador econòmic d’un territori.

El primer torn de paraula ha estat per Joan Negrié, director artístic del Festival Internacional FITT-Noves Dramatúrgies, que ha explicat l’evolució i el balanç de l’última edició del festival i la seva relació amb els diferents agents econòmics. “Volem que el festival sigui el festival del territori i de la ciutat promocionant també el talent local”. Negrié ha puntualitzat que un dels problemes que ha de solucionar el sector cultural tarragoní és la comunicació. “Hem de saber comunicar el que projecta la nostra ciutat i el que passa culturalment a cada racó, a cada barri. Comunicar el que passa és clau.”

En aquesta línia, Àngel Arenas,  director -gerent del Patronat de Turisme de l’Ajuntament de Tarragona ha defensat la cultura com a reclam turístic a Tarragona i el resultat econòmic que això comporta per la ciutat. “El model turístic cultural té molt a veure amb el turisme sostenible, que va molt lligat a la societat. Pot enfortir la imatge que busquem per la ciutat de Tarragona i aquest turisme és el que volem potenciar. La cultura ha de ser qui doni la força a la ciutat. Hem d’acompanyar aquesta cultura contemporània que ens envolta i fer créixer la marca Tarragona.”

Des del punt de vista empresarial, Josep Bertran, Responsable de relacions externes i comunicació de REPSOL a Tarragona, ha explicat les diferents relacions d’empresa i cultura i les motivacions de patrocini per la qual es mou la seva empresa, posant d’exemple el FITT Noves Dramatúrgies, on REPSOL n’és el patrocinador oficial. “Nosaltres hem volgut identificar una aposta que reuneixi les línies que segueix el FITT. Hem volgut ajudar a assolir l’èxit que realment necessitava aquest festival”. Tot i això, Bertran ha recalcat que el sector empresarial tarragoní necessita un acompanyament i un full de ruta per saber on destinar els recursos. “A les empreses ens falta un guia perquè ens dòna la sensació que anem sols quan volem acompanyar projectes culturals”.

El següent torn ha agafat la paraula Jordi Bertran, gestor cultural i professor de l’URV on ha puntualitzat quins són els efectes de la cultura a l’entorn econòmic d’un territori. Què ofereix i què necessita. “Dins el panorama cultural de la ciutat hi ha un potencial que no es visualitza, com les iniciatives més petites que formen part de la nostra societat. No ens hem d’oblidar tampoc del nostre teixit associatiu que salva bona part de l’activitat cultural de la ciutat. Hem de retenir el sentit de pertinença dels projectes i activitat cultural que es genera dins la ciutat”.

L’acte ha conclòs amb les intervencions de Jordi Agràs, director de serveis territorials de cultura de la Generalitat de Catalunya que ha destacat l’esforç dels mecenes del nostre país que han apostat històricament per la cultura i el mateix temps ha agraït la tasca que dur a terme la Fundació Catalunya Cultura per lluitar, juntament amb altres institucions, per una necessària llei del mecenatge i mantenir una relació continuada per seguir apostant per la cultura. Per últim, Maite Esteve ha manifestat que la Fundació Catalunya Cultura té la voluntat i implicació d’ajudar aquelles empreses que volen recolzar i col·laborar amb cultura i no saben com fer-ho. “Agraïm la voluntat d’aquestes empreses i l’enorme esforç que fan els creadors culturals per tirar endavant el teixit cultural del territori”. Finalment, ha conclòs l’acte agraint la participació dels ponents i assistents a l’acte.