Tornar a actualitat Conclusions actes

Quines són les claus per enfortir l’estructura filantròpica?

28/03/2018

Els passats 26 i 27 de març vam tenir el plaer de participar a la trobada internacional “Investing in philanthropy and giving development”, organitzada per WINGS (Worldwide Initiatives for Grantmaker Support) amb la Fundació “la Caixa” com a amfitriona a la seu de CaixaForum Barcelona.

L’organització va reunir un selecte grup de fundacions i entitats finançadores d’infraestructura filantròpica d’arreu del món en un excel·lent programa que alternava ponències, taules de treball i moments de lleure que no cal menystenir perquè són els espais de distensió en què sorgeixen i s’enforteixen les relacions entre els diferents agents del sector a nivell internacional.

Tal i com anunciava el títol de la trobada, l’expectativa era facilitar converses entre diferents agents sobre les perspectives de futur de la infraestructura filantròpica, una realitat poc estesa al nostre país però absolutament necessària per a garantir el desenvolupament de la filantropia, fer que aquesta trobi els seus canals d’acció i les oportunitats de desplegar degudament el seu potencial. Alhora -com recordava Brad Smith del Foundation Center dels EUA- la infraestructura és també la millor defensa per al sector, doncs ajuda a configurar-lo com a tal i el protegeix contra possibles amenaces garantint un xarxa de suport a les fundacions que puntualment ho requereixin.

Una altra de les idees essencials que es va posar en circulació és que el sector de la filantropia necessita enfortir-se a diferents nivells: al nivell de les comunitats tractant de crear recursos locals per a una sostenibilitat a llarg termini; a nivell regional i nacional amb sensibilització, regulació, plataformes, etcètera; i a nivell global per a connectar actors, pràctiques i coneixement que ajudin a enfortir el marc global de la filantropia i aportin més eficiència al sector.

La idea “Shift The Power” (desplaça el poder, canvia’l de posició) va ser també central a la trobada. Aquesta idea disruptiva que ja va ser central a la cimera “Global Summit in Community Philanthropy” de Johannesburg (Desembre 2016) ve a dir que el poder és la clau per a un desenvolupament perdurable, perquè solament perduren les solucions quan les comunitats “afectades” han assumit responsabilitat i esforços en la resolució del problema.

Per suposat, temes com la transparència, la credibilitat, el mesurament de l’impacte, les aproximacions innovadores a la filantropia, les possibilitats i amenaces que la tecnologia comporta, la interconnexió, el paradigma de la col·laboració, les perspectives i àrees amb major potencial de desenvolupament, etcètera, van ser presents en una trobada que, per damunt de tot, va posar de manifest la importància de la inversió en infraestructura filantròpica. Sovint, la filantropia va dirigida a altres àmbits amb més tangibilitat, però cal també recordar que la inversió en infraestructura és una inversió estratègica per a l’ecosistema.

La trobada “Investing in Philanthropy and Giving Development” va ser possible gràcies al patrocini de la Fundació Daniel & Nina Carasso i la Rockefeller Brothers Fund, amb la col·laboració d’Alliance com a media partner.