La directora de la Fundació, Maite Esteve, participa en la “VI Jornada Profesional de Fundaciones y Asociaciones” que se celebra a Sevilla

17/11/2022

La directora de la Fundació Catalunya Cultura, Maite Esteve, ha intervingut aquest matí en la “VI Jornada Profesional de Fundaciones y Asociaciones” que organitza l’AFA (Associación de Fundaciones Andaluzas) i que té lloc avui a Sevilla. L’acte, que porta per títol “Los desafíos para fortalecer el sector”, posa el focus en àmbits d’actualitat que afecten les entitats sense ànim de lucre i compta amb la presència de professionals amb un ampli coneixement i experiència en la matèria.

Maite Esteve ha estat una de les ponents de la taula rodona sobre la necessitat urgent de la reforma de la Llei de Mecenatge, que ha moderat Ana Ordóñez Muñoz, directora del departament d’Assessorament d’AFA. Juntament amb Esteve han participat en aquest debat Isabel Peñalosa, directora de Relacions Institucionals i Assessoria Jurídica de la Asociación Española de Fundaciones, i Fernando Morón, director gerent de la Asociación Española de Fundraising.

En la seva ponència, la directora de la Fundació ha exposat el marc històric de l’evolució de l’actual Llei de Mecenatge (que data del 2002), la reforma de la qual s’ha començat a debatre recentment al Congrés dels Diputats. Esteve ha destacat que tot i els entrebancs amb què es troba la modificació de la normativa, per primera vegada existeix un consens de tots els partits polítics sobre la necessitat de reformar-la perquè cal convertir-la en “una llei transversal més flexible i oberta, que permeti una actualització dels fins d’interès general, les donacions en espècie o les de servei”. “Només un acord de col·laboració publicoprivat serà capaç de garantir l’estat de benestar que tots volem. La reforma busca augmentar el nombre de col·laboradors, perquè a més filantropia, més estat del benestar per a tots” ha subratllat.

Cal destacar que la Fundació Catalunya Cultura lidera la Plataforma pel Mecenatge, que aglutina 182 entitats de diversos àmbits que reclamen des de fa anys la reforma de l’esmentada llei.“Exigim al Govern tenir un marc jurídic favorable i estable en matèria d’incentius fiscals que ajudi a augmentar la filantropia al nostre país i posar-la en el nivell mig europeu, on actualment Espanya ocupa el setè lloc de la UE en volum de donacions”, ha remarcat Esteve.

El reconeixement dels mecenes i dels instruments polítics i públics per participar en el mecenatge és un altre dels aspectes destacats que cerca la reforma de la llei actual, segons ha explicat la directora de la Fundació. En aquest sentit, Esteve ha posat com a exemple i referent la Mission du Mécénat, una institució creada el 2003, integrada en el Ministeri de Cultura francès, i que vetlla pel desenvolupament i la promoció del mecenatge a tot el país.

A banda de la reforma de la Llei de Mecenatge, la “VI Jornada profesional de Fundaciones y Asociaciones”, que s’allarga fins a aquest vespre, se centra en altres qüestions d’actualitat que afecten el sector fundacional, com la digitalització, la captació de fons i les relacions de les entitats amb els mitjans de comunicació.