Entrevista del diari Ara a Maite Esteve: “A Catalunya i Espanya tenim una mirada molt esbiaixada del que és el mecenatge”

15/01/2024

Foto: Pau de la Calle.

El diari Ara ha entrevistat la nostra drectora, Maite Esteve, amb motiu de la reforma de la Llei de Mecenatge.

El passat 10 de gener, el Congrés dels Diputats va convalidar per 172 vots favorables i 171 desfavorables sense cap abstenció, el Reial decret llei 6/2023, de 19 de desembre, mitjançat el qual es modifica la Llei de Mecenatge 49/2002, vigent des de fa 21 anys. S’ha acordat donar-li caràcter de projecte de llei amb tramitació urgent, fet pel qual s’obre ara un període d’esmenes per a millorar-ne l’articulat.

La reforma legislativa ja és un fet i ha entrat en vigor l’1 de gener d’enguany, incrementant els incentius fiscals al mecenatge.

Algunes reflexions destacades de la conversa:

🗨 “¿És la llei que tots volíem? No. ¿És la millor llei que s’ha pogut negociar? Sí. Perquè tenim uns incentius fiscals que et permeten deduir el 80% de la primera aportació de 250 euros que fas. A partir dels 250 euros la deducció és d’un 40% i a partir del tercer any de fidelització, d’un 45%. Amb això fem un pas endavant considerable”.

🗨 “Encara pensem en el mecenes com aquella figura adinerada que no sap què fer-ne, dels diners. Estem molt lluny d’això. Hi ha una manca de reconeixement als mecenes. A la llei espanyola això ha quedat curt, i a la catalana ho demanarem”.

🗨 “No podem deixar que l’administració sigui responsable de tot. Per què? Perquè és impossible. Les entitats sense ànim de lucre o les fundacions beneficien milions d’usuaris als quals l’Estat no pot arribar, com les persones afectades per malalties”.

🗨 “Vivim encara de tot el que la burgesia i l’empresariat van fer pel patrimoni i la cultura catalana segles enrere. Què seria ara Catalunya sense tot aquell llegat?”

🗨 “El nostre ideal seria que la llei catalana de mecenatge s’aprovés aquesta legislatura, perquè anem molt endarrerits”.

Entrevista sencera a la versió digital del diari.