Tornar a actualitat Entrevistes

Entrevista a Xènia Gaya, directora de Festivals Terres de l’Ebre, menció especial del Premi IMPULSA CULTURA 2023

28/11/2023

Xènia Gaya, directora de Festivals Terres de l’Ebre, menció especial del Premi IMPULSA CULTURA 2023: “Som singulars, volem i treballem per la qualitat i no per la quantitat”

 

250 activitats programades, més de 70.000 assistents i 1,5 milions d’euros d’impacte directe en pernoctacions i serveis per al territori són algunes de les xifres amb les quals Festivals Terres de l’Ebre ha tancat l’edició del 2023. Xènia Gaya lidera aquest projecte que agrupa actualment 16 festivals de diferents disciplines de les quatre comarques ebrenques i que ha estat distingit amb una menció especial del Premi IMPULSA CULTURA 2023. Gaya destaca que el que més valora d’haver participat en el Programa IMPULSA CULTURA són els aprenentatges i el fet d’integrar-se en la Comunitat IMPULSA. Quan li preguntem pels reptes de futur del projecte que dirigeix, respon, en primer lloc: “Aconseguir millorar i dinamitzar el territori mitjançant la cultura”.

 

– Quins van ser els orígens de la iniciativa que dirigeixes?  

L’origen va ser Col.lectiu Cultura, una empresa de les indústries culturals que té com objectiu visibilitzar els professionals de la cultura en territoris no metropolitans. Ho fem a través d’un directori virtual i generant iniciatives específiques per pal·liar les necessitats que identifiquem en cada sector, en aquest cas els festivals del territori. 

– Què ha suposat per a Festivals Terres de l’Ebre rebre la menció especial del Premi IMPULSA CULTURA 2023? 

Més que la menció, és el fet que et dona visibilitat i reconeixement, n’estem molt contentes. El que valorem és el procés i l’aprenentatge de tot el Programa, alhora que formar part de la Comunitat IMPULSA. 

– Què destacaries del pas del projecte pel Programa IMPULSA CULTURA de la Fundació? En quins aspectes us ha ajudat més l’acompanyament? 

Destacaria l’oportunitat de conèixer eines, recursos i professionals que reafirmen la dignificació de la professió i del sector. La cultura és un sector d’impacte econòmic i social que hem de valorar per aconseguir la sostenibilitat dels projectes i els seus professionals. 

– Actualment, quants certàmens aglutina Festivals Terres de l’Ebre? 

Actualment és una marca amb 16 festivals de diferents disciplines adherits, que passen d’abril a novembre a les quatre comarques de Terres de l’Ebre. 

 

“Som un territori amb propostes culturals de molta qualitat” 

 

 

– Quines singularitats té el sector cultural de les Terres de l’Ebre? 

La singularitat la marca el mateix territori, som quatre comarques amb característiques, necessitats i oportunitats molt diferents, això fa que els públics també ho siguin.  

Cal destacar que som un territori amb propostes culturals de molta qualitat, festivals amb reconeixements com Premis Nacionals de Cultura i amb propostes nacionals i internacionals. Som singulars, volem i treballem per la qualitat i no per la quantitat. 

– Com impacta la cultura en el territori de les comarques de les Terres de l’Ebre? 

L’impacte dels 15 festivals adherits a la marca durant el 2023 en xifres ha estat: 

  • + de 250 activitats programades 
  • + de 3000 contractacions  
  • + de 80 oportunitats laborals  
  • + de 120 dies d’activitat cultural 
  • + de 70.000 persones assistents 
  • Pressupost de tots els festivals: 890.000€ 
  • Impacte directe en pernoctacions i serveis: 1,5M€ 

 

“Ara per ara el finançament privat és inexistent, tant local com globalment” 

 

 

– De quina manera s’ha implicat el teixit empresarial del territori en el vostre projecte? 

Ara per ara, el finançament privat és inexistent, tant local com globalment, el teixit territorial no veu el sector com a vehicle d’impacte en el territori.  

El global ens veu petits, però esperem que amb la marca pugui canviar i puguem fer estratègies per impactar tot l’any a les quatre comarques. 

– Com és el suport de les Institucions públiques locals? 

Els ajuntaments donen suport a molts dels festivals, però tenim un llarg camí per aconseguir transmetre la idea de territori cultural. Des de la marca hem promogut la primera trobada entre agents culturals i institucions (serveis territorials, consells comarcals, Diputació de Tarragona i ajuntaments) per valorar conjuntament passos per aconseguir rendibilitazar recursos, comunicar conjuntament i transmetre aquesta idea de territori en propostes culturals de qualitat. 

– Quins reptes de futur us plantegeu a curt termini? 

Aconseguir dinamitzar i millorar el territori mitjançant la cultura, accés a la cultura en mobilitat, evitar la despoblació amb contractacions locals, visibilitzar-nos com un territori de cultura i no sols de productors com passa ara.