Tornar a actualitat Entrevistes

Comencen els tallers Immensiva d’ESPRONCEDA Institute of Art & Culture amb el suport de la Fundació Antigues Caixes Catalanes i BBVA

07/03/2022

Immensiva, un dels projectes finalistes del Programa Impulsa Cultura 2021, ha rebut el suport de la Fundació Antigues Caixes Catalanes (FACC) i BBVA per impulsar els tallers de la seva residència artística internacional, que comencen aquesta setmana. Hem parlat amb Josep López, Project Manager d’ESPRONCEDA Institute of Art & Culture, l’entitat que impulsa el projecte i organitza aquestes  sessions que donaran l’oportunitat a joves estudiants de Barcelona de rebre formació sobre l’ús de les noves tecnologies en l’àmbit de la cultura i les arts. Què ha suposat per al projecte Immensiva el conveni de col·laboració amb la FACC i BBVA o per què és necessària l’aliança entre el sector empresarial i el cultural són algunes de les qüestions que hem posat sobre la taula en aquesta entrevista.

•  Què ha suposat per a Espronceda aquest conveni de col·laboració?

Ha suposat plantejar els tallers de la nostra residència artística internacional d’IMMENSIVA d’una altra manera, augmentant-ne l’impacte i la qualitat. En primer lloc, hem canviat el model dels tallers d’enguany, obrint-los perquè joves estudiants de Barcelona hi puguin participar, tot incrementant l’impacte territorial, social i pedagògic. En segon lloc, ens ha permès convidar a professionals de primer nivell, tant d’àmbit nacional com internacional, a impartir els tallers.

• Com ha d’ajudar aquest acord a impulsar el projecte Immensiva?

Aquest acord permetrà donar a conèixer el nostre projecte i el nostre centre d’art als estudiants més joves de Barcelona. Per una banda, a l’alumnat dels centres educatius del barri de Navas i del Districte de Sant Andreu. Arribarem als joves d’entre 16 i 18 anys, un segment de públic que cada vegada està més acostumat a l’ús de les noves tecnologies i que ha de conèixer les seves aplicacions al camp de la cultura i les arts. D’altra banda, també arribarem als estudiants universitaris de diferents graus de la UPC, la UB o ENTI, que són els futurs professionals en l’ús de les noves tecnologies i la cultura digital.

“És molt important que entitats privades donin suport a projectes culturals. La baixa inversió pública fa que l’Administració moltes vegades no arribi a finançar projectes que aporten grans externalitats positives a la societat”

• Per què és important que entitats com fundacions i empreses privades donin el seu suport  a projectes culturals?

És molt important que entitats privades donin suport a projectes culturals. La baixa inversió pública fa que l’Administració moltes vegades no arribi a finançar projectes que aporten grans externalitats positives a la societat. En aquest sentit, creiem que són necessàries dues accions per part de l’Administració; apujar la inversió pública en cultura al 2% i aprovar una nova Llei de Mecenatge que millori l’obsoleta i vigent 49/2002, que permeti que el sector privat esdevingui un motor econòmic en el sector cultural.

• Quins nous reptes de futur té Espronceda?

Actualment, estem ultimant els detalls del llançament de NUBIA, la nostra porta d’entrada al metavers, el nou món a cavall entre el real i el digital. El dia 8 de març inaugurarem aquesta plataforma immersiva que permetrà crear i pujar els teus propis NFTs. Aquesta plataforma tindrà el seu propi token interactiu, el Nubia Coin per tal de pujar el contingut artístic a través d’un smart contract. NUBIA oferirà diferents metaversos, un dels quals serà premium i accessible amb ulleres de realitat virtual. A més, tots els metaversos seran accessibles online des del mòbil i des de l’ordinador.

“Haver estat un dels 10 projectes finalistes i mostrar-nos en la gala final també ens ha donat molta visibilitat, gràcies a la qual hem aconseguit aquest conveni de col·laboració”

• Què ha significat per a Espronceda formar part del Programa Impulsa Cultura de la Fundació Catalunya Cultura?

Ha suposat l’oportunitat de rebre sessions formatives per part de professionals provinents dels diferents camps que influeixen en el bon funcionament d’un projecte cultural. Hem rebut informació clau per tal de millorar aspectes del nostre projecte que sabíem que calia enfortir. A més, també hem conegut gent amb propostes culturals de diferents àmbits i de diferents llocs de Catalunya, ampliant la nostra xarxa de contactes. Finalment, haver estat un dels 10 projectes finalistes i mostrar-nos en la gala final també ens ha donat molta visibilitat, gràcies a la qual hem aconseguit el conveni de col·laboració amb Fundació Antigues Caixes Catalanes i BBVA.