“La cultura ens defineix com a persones i com a empresa, és el que ens connecta amb el territori, les tradicions, la història i també amb el futur”
- Què representa per a Borges International Group haver rebut el Premi EMPRESA CULTURA 2025 que atorga la Fundació?
Per a nosaltres rebre aquest Premi és tot un honor i una gran satisfacció, ja que entenem que és un reconeixement que posa en valor una manera de fer empresa que va més enllà del negoci. Aquella que té en compte no només el benefici propi, sinó també el benefici col·lectiu, sabent que més enllà de treballar per assolir els nostres objectius, també ho fem per generar valor a la nostra societat.

- Quina rellevància té la cultura dins l’estratègia de Responsabilitat Social Corporativa de Borges?
Implicar-nos en el món de la cultura forma part de l’ADN de Borges. Des dels nostres inicis hem tingut un lligam molt fort amb la terra i el territori. Els nostres productes estan impregnats de cultura de manera natural, no només a nivell gastronòmic, sinó també social.
Des de Borges entenem la cultura com a eix vertebrador de la nostra identitat corporativa i social. És un valor amb el qual ens volem identificar, però no només això, sinó que hi apostem integrant-la com un pilar fonamental dins les línies estratègiques del nostre Pla de Sostenibilitat, vinculant-la al compromís amb la societat. Creiem que les empreses som un actor social que ha de procurar generar un retorn més enllà del pla econòmic i, sens dubte, promoure l’accés a la cultura és una manera plausible de contribuir i millorar les oportunitats i el benestar de les persones i l’entorn.
- El projecte Mas de Colom – Casa Borges és una clara aposta per posar en valor el patrimoni i la cultura del territori. Quins en són els principals eixos estratègics i quin balanç en feu fins ara?
Borges aposta des de fa anys per donar suport a iniciatives culturals des de múltiples vessants, especialment en l’àmbit local. Amb el projecte de Mas de Colom-Casa Borges hem anat un pas més enllà, passant de col·laborar a també impulsar i programar activitats per realitzar en aquest espai.
Quan vam pensar en l’adequació i restauració de la finca i del conjunt arquitectònic de Mas de Colom, d’alt valor patrimonial, teníem clar que volíem construir un espai obert a la gent, del qual tothom en pogués gaudir i que alhora fos atractiu i fomentés sinergies positives. Un lloc on poder plasmar de manera viva els valors de Borges, entre ells el vincle amb la cultura i el territori.
Des de la seva obertura, l’octubre de 2021, ja han passat per Mas de Colom – Casa Borges més de 45.000 visitants. En el darrer any, per posar alguns exemples, hem realitzat més d’una trentena d’activitats: showcookings en directe, tallers sobre sostenibilitat, cicles d’arts escèniques amb teatre, circ i música en viu, recreacions històriques sobre el pas dels monjos cistercencs pel monestir i sobre la seva reconversió en hospital militar durant la Guerra Civil, visites teatralitzades, sessions de ioga entre oliveres, passejades entre els ametllers florits… També hem acollit trobades d’associacions locals i d’empreses, així com el festival de música Paupaterres, entre altres propostes divulgatives.

La valoració que fem del projecte de Mas de Colom – Casa Borges és molt positiva, ja que ens ha permès apropar els valors corporatius i de marca al públic, fer accessible l’espai i donar-li el valor patrimonial que mereix, reforçant alhora el nostre vincle amb la societat.
- Quins són, al seu parer, els beneficis principals que aporta la col·laboració amb el sector cultural a una empresa com Borges —tant des del punt de vista intern com extern?
Col·laborar amb el sector cultural ens permet materialitzar la missió i visió que tenim com a companyia, que no és altra que promoure l’estil de vida Mediterrani i generar valor per als nostres consumidors, clients, col·laboradors i societat en general.
Donar suport a iniciatives culturals, a través d’accions concretes i vincles estables, ens ajuda a fer plausibles els valors en els quals creiem. La cultura és un element fonamental per mostrar què som i cap on volem anar. En la nostra voluntat de portar el Mediterrani al món a través de productes de qualitat, hi juga un paper clau. Ens ajuda a explicar d’on venim i perquè fem les coses com les fem.
D’altra banda, considerem que donar suport a iniciatives i entitats culturals, sovint fortament arrelades a la societat i al territori, ens permet crear sinergies amb actors diversos que ens sumen de forma molt positiva.

- Borges disposa del Segell IMPULSA CULTURA, que acredita el compromís de les empreses amb la cultura. Com animaria altres companyies a sumar-se a aquesta iniciativa i a sol·licitar aquesta certificació
Per a nosaltres aquesta certificació és una manera de poder explicar, tant de cara enfora com de cara endins, el compromís que mantenim amb la cultura des de fa tants anys. Ens serveix per fer balanç, posar perspectiva d’allò que fem i veure l’impacte que té.
A més, a través de la Fundació Catalunya Cultura hem pogut conèixer noves iniciatives i projectes culturals, aprendre d’altres empreses i compartir experiències entre agents del món empresarial, social i cultural.
- Quins reptes de futur té Borges en l’àmbit del suport i la promoció de la cultura?
El nostre principal repte és poder continuar donant aquest suport, arribant al màxim d’entitats possibles i trobant iniciatives que ens ajudin a transmetre els nostres valors de manera compartida.
Per donar una dada, durant el passat exercici, 24-25, a nivell de Grup vam col·laborar amb prop de 100 entitats diferents vinculades al món de la cultura, en diversos països on tenim presència. Ja sigui a través d’aportacions econòmiques, donacions de producte, patrocinis, iniciatives impulsades per Borges o organitzades de manera col·laborativa.
- Si hagués de resumir en una frase la raó per la qual Borges aposta per la cultura, quina seria?
La cultura ens defineix com a persones i com a empresa, és el que ens connecta amb el territori, les tradicions, la història i també amb el futur.
- Què diria a aquelles empreses que encara veuen la inversió en cultura com una despesa i no com una inversió de futur?
Els diria que si són capaces d’obrir la mirada i incorporar una perspectiva més àmplia, ben aviat podran observar que allò que aportem a la societat, en aquest cas a través de la cultura, és el que ens serà retornat. Poder contribuir a un territori en el pla social i cultural té un impacte positiu directe per a les empreses, que trobaran un entorn més ric, més pròsper i més compromès amb els seus valors.