La Casa Solterra ha acollit aquest dilluns la Jornada “Cultura i Empresa: impacte i transformació per al futur de Girona”, una trobada que ha posat en relleu el paper estratègic de la col·laboració entre el sector cultural i el teixit empresarial com a motor de progrés per a les comarques gironines. L’acte, organitzat per la Fundació i el festival d’arts escèniques Temporada Alta, ha reunit una seixantena de representants institucionals, empresarials i culturals .

La jornada, conduïda per la directora de SER Girona, Carme M. Palomé, ha començat amb la benvinguda de Narcís Casassa, director dels Serveis Territorials d’Esports a Girona. Tot seguit, ha tingut lloc la conversa “Empresa i Cultura: un èxit garantit” entre Eloi Planes, president de la Fundació i president executiu de Fluidra, i Salvador Sunyer, fundador de Temporada Alta. La directora de la Fundació, Maite Esteve, ha estat l’encarregada de moderar el diàleg.
“La cultura és un element vertebrador de la societat”
Durant el diàleg, Planes ha afirmat: “Apostar pel món cultural des de les empreses és una de les millors maneres de retornar valor a la societat. La cultura té un impacte directe en el territori i en les persones. Al final, és un element clau i vertebrador: no podem imaginar el món on vivim sense cultura. Ens fa ser qui som i ens ajuda a avançar”. Planes ha afegit que “hi ha molt a aprendre mútuament entre el món empresarial i el cultural” i que al capdavant d’empreses que aposten per iniciatives culturals, sempre hi ha persones que estimen la cultura.
Pel que fa al marc normatiu, ha apuntat que un entorn legislatiu més favorable, com el francès, ens ajudaria a impulsar el mecenatge: “Cal explicar al territori els beneficis de ser mecenes i disposar d’un marc que permeti competir, retenir talent i fer evident el retorn social que suposen les aportacions empresarials a la cultura”.
Per la seva banda, Salvador Sunyer ha subratllat que “la cultura és el que realment cohesiona. La cultura és l’I+D de la societat: obre camins i té retorn”. Pel que fa a l’èxit de Temporada Alta, ha remarcat que un dels factors clau és que “funciona com una empresa privada” i també ha aconsellat als projectes culturals que tinguin clar què volen fer i que busquin punts en comú i “fórmules de contacte amb les empreses que tinguin un cert sentit”.


El món cultural com a motor econòmic i territorial

La segona part de la trobada ha inclòs la taula rodona “La cultura com a motor dinamitzador territorial i econòmic de Girona”, amb representants d’empreses mecenes de Temporada Alta: Vanessa Pérez, sòcia directora de Cuatrecasas Girona; Xavier Rocas, soci del grup Nomo Girona Costa Brava; i, en representació de projectes de la Comunitat IMPULSA, Nacha Delpiano, fundadora i directora de Brava Arts (Premi IMPULSA CULTURA 2024), i Jaume Sabaté, fundador i CEO de GIO Symphonia (finalista del Premi IMPULSA CULTURA 2025). Els participants han analitzat els beneficis mutus de les aliances entre cultura i empresa, destacant el seu paper clau en el desenvolupament social i econòmic de Girona, i han reivindicat la necessitat d’uns processos administratius més àgils per facilitar la col·laboració entre ambdós sectors.
Vanessa Pérez ha remarcat que “si l’empresa s’identifica amb els valors del projecte, és molt més fàcil implicar-s’hi”. Xavier Rocas ha subratllat que, des de Nomo Girona Costa Brava, “ens impliquem amb la cultura per donar un retorn a la societat”. Pel que fa als projectes culturals, Nacha Delpiano ha posat el focus en què “el món cultural encara té mancances en cultura financera” i ha recordat que les empreses “han de ser conscients que els projectes culturals generen un impacte social real”. Finalment, Jaume Sabaté ha assenyalat que, en les col·laboracions entre cultura i empresa, “hem d’anar alineats, sumar i construir plegats”.