24 MAIG 2016
Debat f ( ): Connectant la cultura i les empreses

Resum del debat "Col·laboració entre la cultura i l'empresa"

El binomi cultura i empresa suma en totes direccions. Aquest dimarts, des de la Fundació Catalunya Cultura, es va organitzar unes jornades de debat durant tot el matí a l’Auditori de la Pedrera. Cinc rotacions de taules que comptaven amb quatre ponents i un moderador en cadascuna d’elles. Totes tenien una cosa en comú i és que cadascun, i el públic també, era conscient que ara és el moment de sumar, de col·laborar, de trobar objectius compartits i d’identificar els valors de la cultura en l’empresa i també en la societat. Això va fer que s’obrís un interessant debat entre els ponents del sector cultural i els de el sector empresarial, explorant diferents àmbits d’interès i d’oportunitats de col·laboració.

 

L’esdeveniment va començar a les nou del matí de la mà de la benvinguda d’Enric Crous, el president de la Fundació Catalunya Cultura i director general del Grup Damm, qui va insistir que més que un debat era un punt de trobada, de compartir, d’explicar i de presentar diferents maneres per col·laborar entre el sector empresarial i cultural. Van participar empreses que són membres de patronat i d’altres que no ho són. Però sens dubte, va ser un bon moment per buscar noves formes de col·laboració i fins i tot per parlar de la possibilitat de tenir una autentica llei de mecenatge, principal impulsora de l’activitat cultural d’aquest país.

 

Objectiu: accelerar projectes culturals

Durant aquesta jornada es va remarcar l’objectiu de la fundació; aproximar el món cultural i l’empresa, accelerant l’execució dels projectes culturals. Però aquest objectiu ha de ser compartit i hem de ser capaços de convèncer a les administracions i a les empreses que la cultura és una font d’ingressos i no de pèrdues. Perquè, com remarca Crous, “un país ric no és un país que té economia, que ha de tenir-la, si no que és ric quan té cultura”. I sens dubte, aquesta conscienciació és un dels objectius que persegueix la Fundació.

 

Cadascuna de les taules comptava amb diferents ponents que corresponien amb l’àmbit que es tractava. Però totes elles identificaven el valor que pot aportar la cultura des de la seva vessant social, educativa i de cohesió del territori en l’empresa, convertint-la en un vehicle per crear comunitat i cohesió dins de les organitzacions, com a estratègia de posicionament i d’aposta empresarial. Tampoc es va deixar de costat la importància del mecenatge i la seva aposta de compromís per la societat i la cultura.

 

Les grans possibilitats de la cultura

La primera taula la van inaugurar quatre dones de la mà del moderador, Martí Saballs; director adjunt d’Expansión. Totes elles relacionades amb la importància de la cultura des de la base educativa i d’aquí el títol del debat; “El compromís social i educatiu de la cultura”. La Gemma Carbó, directora de la Càtedra Cultura i Educació de la UNESCO qui va parlar des de la seva vessant acadèmica. Eva Blanco, directora de comunicació i Relacions Públiques del Centri Internacional d’HP Barcelona, que va recalcar que des de la gran corporativa treballen amb el desenvolupament de la tecnologia veient que es pot aprofitar per fer col·laboracions a nivell cultural i educatiu. També vam comptar amb la Sònia Gainza, responsable de L’Auditori Apropa de L’Auditori de Barcelona i directora del programa “Apropa Cultura”, qui aposta per incloure la cultura i les seus hàbits en els més petits per aplicar-ho en el dia a dia de la societat. I finalment Elisa Duran, directora general adjunta de la Fundació Bancària La Caixa, dient que el problema de la cultura és que es veu com a luxe elitista i que el que falta és dotar-la de sensibilitat i saber explicar correctament el que és i el que produeix.

 

La segona taula va ser un exemple de la fusió de l’empresa i dels artistes i de com la cultura pot ajudar a un major compromís dels treballadors amb l’empresa. Va moderar Cristina Salvador, que va apostar per la cultura com a eina de benestar, autonomia i motor d’il·lusió i motivació. Per a això, vam veure grans exemples explicats a través de les experiències d’en Cesc Gelabert, coreògraf i director arístic de la Companyia Gelabert Azzopardi, de la Samantha Gásquez, responsable de la planta de Recursos Humans de Novartis Barberà, l’ Óscar Lanuza, gerent de l’Orquestra Simfònica del Vallés i l’Anahí Martín, directora de Márqueting Tram. Quatre grans exemples que ens mostren la cultura com un talent humà, factor clau de la competitivitat i de la diferenciació.

 

La tercera taula va respondre a com des de l’estratègia de negoci es fa un compromís amb cultura i va conduir la xerrada David Camps com a moderador, que va presentar un tema molt interessant: com les marques, és a dir, les pròpies empreses permean a través del compromís social i sobretot, quins retorns té comprometre’s amb la cultura. I per posar aquest tema sobre la taula, Valentí Oviedo, gerent de L’Auditori, Sergi Loughney, director de relacions internacionals i de responsabilitat social i corporativa i director de la fundació Abertis, i Enric Palau, codirector del Sònar, i Sònia Mulero, directora adjunta de la Fundació Banc Sabadell van respondre d’una manera propera a les preguntes del David Camps.

 

La quarta taula va respondre al títol de “Cultura i territori” amb el moderador Toni Puntí, periodista cultural a TV3. El tema principal va girar en torn de com la cultura envaeix el territori. Per fer possible aquest punt de trobada van estar presents quatre grans exemples de cultura i territori; Frederic Sagarra, membre del patronat de la Fundació i director de comunicació de DAMM, Salvador Sunyer, director del Festival de Temporada Alta, Oriol Martí, director executiu de Fira Tàrrega i Belén Latorre, directora de la Fundació Antigues Caixes Catalanes.

 

La cinquena taula i la concloent va tancar l’acte amb el gran tema d’actualitat, “el mecenatge com a compromís social i aposta de l’empresa amb la cultura”. Vam comptar amb l’Ainhoa Grandes, presidenta de la Fundació MACBA, Oriol Aguilè, director del Festival Perelada, i Gemma Sendra, la directora de la Fundació Catalunuya Cultura. Es va fer un anunci esperançador per part de Pau Villòria, secretari general del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, que va explicar que la una nova llei de mecenatge entraria al Parlament durant aquesta legislatura.






ACTIVITATS

Amb l’objectiu d’arribar a un major nombre de projectes culturals i des de la voluntat de compartir els seus coneixements i know how en matèria de mecenatge i col·laboracions amb el món empresarial en general, la f ( ) coorganitza o participa en diverses iniciatives.