Consumir cultura ens fa més feliços

18/01/2018

Reflexionar sobre la naturalesa de la felicitat ha ocupat filòsofs i pensadors d’arreu del món. És una reflexió filosòfica que acompanya a la nostra espècie i que es modifica en funció de cada context i de cada època.  L’observatori Social de “la Caixa” presenta l’estudi  L’impacte de la cultura i el lleure sobre la felicitat dels espanyols, realitzat per Nela Filimon, del Departament d’economia, Universitat de Girona; un estudi que no pretén arribar a un consens sobre què és la felicitat sinó que partint de la premissa que la felicitat depèn de molts factors, demostra que entre ells es troba la participació (individual i/o compartida) en activitats culturals i de lleure.

El fet que l’economista Richard Easterlin demostrés el 1974 que no hi ha una diferència prou significativa entre la percepció de felicitat de la població dels països rics i la dels països menys rics ha debilitat la relació consolidada entre el benestar material i la felicitat, relació que havia quallat segons una determinada cosmovisió. L’interès per la “paradoxa d’ Easterlin” ha motivat molts estudis en les darreres dècades i ara parlem amb naturalitat de l’economia de la felicitat, que ha passat a ser un indicador més del progrés de la societat.

A Espanya, activitats culturals com anar al teatre, al cinema o a un concert se situen molt amunt en el rànquing d’activitats que aporten felicitat. No obstant, són activitats que es donen amb una baixa freqüència en relació a activitats de lleure com poden ser passejar o escoltar la ràdio, per exemple. L’article també parla de diferents teories que demostren que la companyia també incideix en aquesta equació de la cultura i la felicitat. Sembla, doncs, que la cultura té una clara dimensió coparticipativa.

Des de la Fundació Catalunya Cultura creiem en la importància d’anar posant de manifest tots els impactes que pot tenir la cultura a les nostres vides, de manera que en la consciència individual i col·lectiva es valori la contribució que pot fer el sector cultural al desenvolupament social. Si orientem les administracions i les empreses a les persones, aquest estudi aporta un motiu més per a fer costat al sector cultural com a font de felicitat que, entre altres coses, és.

Consultar estudi L’impacte de la cultura i el lleure sobre la felicitat dels espanyols, realitzat per Nela Filimon, del Departament d’economia, Universitat de Girona.