Tornar a actualitat Informes / estudis

Recomanació bibliogràfica: Christopher Carnie. ‘How philanthropy is changing in Europe’ (Policy Press, 2017)

22/01/2018

L’investigador i expert en filantropia Christopher Carnie publica How philanthropy is changing in Europe (2017), un llibre essencial per a entendre l’evolució i les noves formes que actualment adopta la filantropia a Europa. Carnie se centra en les grans donacions (deixant de banda el mercat més ampli de donants) i demostra que les evidències de canvi són arreu.

La filantropia és un cos sensible al context socioeconòmic, a l’evolució de la tecnologia, a les incerteses i a les crisis de tot tipus (polítiques, econòmiques climàtiques, d’immigració) que pugui viure Europa. La filantropia serà sempre canviant perquè l’entorn ho és. A més, les persones -que són l’impuls principal darrera de la filantropia- canvien la seva mentalitat i les seves idees de generació en generació.

Carnie parla també de la incidència de les polítiques dels governs en el món de la gran filantropia; de com la creixent demanda de transparència està fent també canviar el sector; de les noves professions sorgides entorn l’activitat filantròpica; i de la gran transformació que està produint l’auge d’una manera de fer més orientada a l’impacte i un creixent interès per la inversió social.

How philanthropy is changing in Europe ofereix una mirada profunda del sector i assenyala els grans reptes actuals d’Europa en matèria de filantropia. El desig de participar, per exemple, representa un gran repte, doncs Carnie assegura que els grans filantrops d’europa afirmen sentir una gran frustració davant les limitacions que imposen moltes ONG a l’hora de deixar-los participar més enllà de les seves aportacions econòmiques. La conseqüència a aquesta frustració és una onada de noves fundacions creades per aquests filantrops. Aquest exemple (un entre molts) posa de manifest una tendència de canvi en les estructures i normes de la filantropia d’avui a Europa.

Carnie dedica algunes reflexions al gorilla in the corner (en referència als Estats Units), que sempre tindrà una certa influència sobre la filantropia a Europa perquè és forta, transparent, analitzada i estudiada, promoguda per celebritats… No obstant, hi ha diferències culturals i de models socials que fan que la filantropia a Europa requereixi una reflexió pròpia per tal que pugui desplegar tot el seu potencial.

+ info.