Bones pràctiques de mecenatge cultural: Utopia Markets i Gramona

24/01/2018

Després d’acollir-se a la Llotja de Projectes de la f  (  ) i presentar-se a la segona edició d’IMPULSA, UtopiaMarkets, el projecte orientat a l’organització de mercats per a promoure el talent artístic de poetes, fotògrafs i il·lustradors, ha aconseguit el suport de la Gramona. Hem parlat amb els protagonistes d’aquesta aliança per a saber-ne les claus d’èxit.

Xavier Gramona Sande, Vicepresident de Gramona

Què us ha portat a donar suport al projecte Utopia?

UtopiaMarkets és una iniciativa innovadora a Barcelona que va néixer amb la idea de donar suport a l’enorme talent cultural del país. És un mercat on el protagonista és l’autor. Un mercat que li serveix de plataforma per a donar a conèixer les seves obres. En aquest sentit Gramona va veure-hi un projecte que cobria unes necessitats bàsiques molt importants. Aquesta aposta i filosofia ens va atreure des del primer moment. d’altra banda, des de Gramona fa anys que donem suport a la cultura de manera molts cops anònima. Creiem que tant la cultura com l’art són necessaris en un món civilitzat, ja que enriqueixen l’esperit i la ment. I no hi ha millor manera de gaudir-ne que en viu i en directe. Creiem fermament en l’aposta empresarial pel mecenatge. No només per un tema de rendibilitat, sinó de compromís de país pel talent i la cultura. És per això que vam decidir endinsar-nos en aquesta aventura i donar suport a aquesta plataforma i a les diferents arts plàstiques que promou: la poesia, la il·lustració i la fotografia; tres sectors amb molta tradició i amb figures molt importants que ja han estat reconegudes a nivell internacional, però potser no tant a casa nostra, possiblement per falta de mecenatge o de iniciatives com aquesta. Un consell per a projectes culturals a la recerca de finançament privat? Qualsevol projecte cultural ha de tenir un interès general per part de la societat per a convertir-se en un projecte atractiu per a les empreses. Per tal de fer-lo atractiu ha de comportar un reconeixement i notorietat a l’empresa i ha de saber trobar-li un retorn econòmic directe. La inversió s?ha de poder recuperar parcialment i hi ha diferents vies per fer-ho possible: beneficis fiscals per a l’empresa o la venda directe dels seu producte en són alguns exemples. Creieu que el pas del projecte per La l’otja de Projectes de la Fundació Catalunya Cultura ha influït d’alguna manera a l?hora de fixar-vos en ell? Per què? Evidentment que sí. La l’otja de Projectes de la Fundació Catalunya Cultura és el pont necessari que connecta iniciatives culturals amb el finançament privat. La l’otja està cobrint un buit que ha estat latent durant anys. I ho fa mitjançant l’acompanyament d’aquests projectes per tal de que arribin a comunicar-lo a les empreses de manera atractiva, entenedora i enriquidora. Posar-nos en contacte Utopia i Gramona va ser fàcil, ja que nosaltres formem part de la Fundació des de la seva creació i, com a membres fundadors, creiem i apostem fermament per projectes que arriben a la l’otja i que, una vegada avaluats, es consideren viables i atractius.

Quique Camín, soci i administrador d’Utopia 126 S.L.

Què us ha suposat rebre el suport de Gramona?    Per a nosaltres ha estat una gran ajuda de cara a la consolidació del projecte i també ha contribuït a la imatge de qualitat del contingut dels Markets al poder comptar amb els seus productes a la zona gastronòmica. Un consell per a projectes culturals a la recerca de finançament privat?   Treballar en aconseguir elaborar un dossier on quedin ben reflectides les intencions del projecte. Normalment els impulsors dels projectes tenim molt clares les intencions però ens resulta difícil fer el pas a explicar els avantatges que pot tenir per un patrocinador integrar-se al projecte. I aquesta part és fonamental. Què us ha aportat el pas per la Fundació Catalunya Cultura per aconseguir aquest finançament? La Fundació ens ha ajudat en l’elaboració per a la presentació del dossier i ens ha proporcionat contactes directes que s’han materialitzat en patrocinadors del projecte. l’experiència d’explicar el projecte en un auditori amb els patrons i responsables de diferents empreses presents, va ser una experiència molt enriquidora.