Tornar a actualitat Conclusions actes

Entitats culturals, mecenes i mitjans de comunicació debaten sobre els reptes comunicatius del mecenatge

06/03/2018

Una seixantena de representants del món cultural, del mecenatge i de la comunicació ens hem reunit a l’auditori de la Fundació Antoni Tàpies per a reflexionar sobre la importància de donar un nou rol social al mecentage i la necessitat d’un major impacte d’aquest.

Amb el títol “Reptes comunicatius per al mecenatge cultural”, l’acte ha versat sobre quatre grans temes: la percepció social del mecenatge; el mecenatge cultural als mitjans de comunicació; el paper dels protagonistes en el mecenatge; i les possibilitats de contribució dels mitjans i agències de comunicació en millorar la visibilitat i percepció del mecenatge cultural.

El debat ha posat de relleu la necessitat de treballar en una percepció més positiva del mecenatge cultural associant-lo a quelcom que va molt més enllà de donar, sinó a un acte d’inversió que traspassa a la cultura i incideix en tots els àmbits de la societat i esdevé element vertebrador d’aquesta. També s’ha manifestat la necessitat de donar major visibilitat al mecenatge que es realitza des de la petita i mitjana empresa, sobretot en un territori com Catalunya.

Aquest canvi de percepció social del mecenatge serà possible si entre tots els actors implicats s’enderroquen barreres i s’aconsegueixen teixir aliances construïdes des de la col·laboració i la cocreació i amb una visió de mig i llarg termini. De la mateixa manera, esdevé imprescindible crear noves fórmules de vinculació que beneficiïn al conjunt de la societat i que permetin posar en valor l’aportació del bé comú de la cultura i que el relat s’expliqui d’una manera més innovadora, disruptiva i singular.

El paper dels mitjans de comunicació i de les agències de comunicació esdevé clau en aquest entramat, doncs seran elles i ells els principals encarregats -que no els únics- de donar visibilitat a aquesta manera d’entendre el mecenatge. Uns mitjans que han de ser sostenibles i independents per assegurar que els seus professionals treballen des de l’absoluta l’ibertat i professionalitat.

La jornada, conduïda pel filòsof i president de la Fundació Antoni Tàpies, Xavier Antich, i enregistrada gràficament seguint la tècnica del visual thinking per Delphine Boghos, ha conclòs amb la voluntat de tots els assistents de normalitzar espais de diàleg com  aquest per a seguir avançant en l’ objectiu comú de l’impuls de la cultura. Aquest acte ha comptat amb el suport de la Fundació Antoni Tàpies.