Reactivar el mecenatge cultural i impulsar projectes estratègics de cultura: dues prioritats principals de la Consellera de Cultura i les empreses del país

19/06/2018

El Patronat de la Fundació Catalunya Cultura, l’organisme de govern de la Fundació, reunit en sessió ordinària, proposa a la Consellera de Cultura Laura Borràs, reprendre l’agenda per a impulsar un nou marc legal pel mecenatge i fer de la cultura una aposta estratègica compartida. Aposta també per donar un nou impuls en matèria legislativa a Catalunya, coincidint amb la presència de la Consellera de Cultura a la reunió. El moment actual, de major estabilitat institucional, és una oportunitat per a reprendre el full de ruta fixat fa temps amb l’objectiu d’ampliar i millorar les iniciatives de mecenatge a Catalunya.

La reivindicació compartida de millorar el finançament de la cultura passa no només per incrementar els pressupostos públics sinó per crear nous instruments de finançament i obrir línies de col·laboració que impliquin a les empreses i la societat civil en l’objectiu de convertir la cultura en un eix estratègic de la construcció social i l’economia del país.

En aquest context, la Fundació defensa la millora de la llei de mecenatge, com a instrument per incentivar la inversió de les empreses i dels ciutadans en el desenvolupament dels projectes de cultura i coneixement.

La reforma fiscal aprovada el 2015 permet a les empreses i ciutadans recuperar el 35% de les aportacions fetes a un projecte (un 40% a partir del  tercer exercici). Això, tot i ser important, és la meitat del que passa a països propers com França o Itàlia, i un terç del que succeeix a països amb una major cultura de participació de la societat civil en la cultura com els països anglosaxons. En un sector cultural cada vegada més internacionalitzat i en el que destaquen les coproduccions de projectes entre diferents països, aquestes diferències poden arribar a ser un prejudici per als creadors del país, desavantatges que se sumen d’altres ja existents, com són una taxa més elevada de l’iva cultural, i uns pressupostos públics més escassos.

Fiscalitat catalana

La Fundació també es proposa presentar de nou a la Generalitat incloure la cultura dins dels programes que compten amb desgravacions especials per fomentar les donacions dels ciutadans, com és el cas de la ciència i la recerca, el medi ambient i la llengua (que compten amb el 25% i 15% respectivament en el tram autonòmic de l’iRPF).

Els membres assistents a la reunió del Patronat de la Fundació, presidida per Enric Crous (Grup Damm), han volgut recordar aquestes iniciatives alhora que proposar a la Generalitat que lideri un nou intent de diàleg amb altres comunitats i el govern central per impulsar la proposta de l’ei de mecenatge iniciada el 2014.

Les empreses com espai de suport a projectes culturals

Disposar d’una Llei que incentivi que més empreses s’impliquin i donin suport a la cultura és important però no és l’únic programa de la Fundació. Els membres actuals de l’entitat contribueixen a generar un espai de trobada, acompanyament i suport als projectes culturals, convençuts que la cultura és una proposta d’inversió social a la que cal implicar tot el teixit empresarial i la societat civil del país. Aquesta és la missió del Consell de Mecenatge, format per empreses com: les quals a més de participar en el finançament ajudar a donar una visió estratègica i estabilitat als projectes culturals.

Aquest és justament l’objectiu que persegueix la Llotja de projectes de la Fundació que, amb una convocatòria anual, acompanya amb processos formatius i de mentoring a 10 propostes de primer nivell que tenen en el mecenatge oportunitats de futur. Els projectes de la nova convocatòria 2018 es presentaran a les empreses el proper dilluns 25 de juny.